poniedziałek, 4 czerwca 2012

Siedząc w lotosie




- dla większości ludzi na świecie zachwycający egzotyczny kwiat
- dla tysięcy praktykujących jogę asana wymagająca niesamowitej cierpliwości, często zakończona kontuzjami kolana* - nie ze względu na jogę ale na ego podszeptujące i kuszące, mówiące "co, ja nie zrobię? ";-)
- dla milionów Hindusów po prostu normalna wygodna pozycja do siedzenia, jedzenia, czytania i pracowania - wystarczy zostać szewcem;-)
- podobnież najwygodniejsza i najbardziej stabilna pozycja medytacyjna (jak już jest się w stanie w niej wysiedzieć;-))

Pół-lotos nadal pojawia się, w moim odczuciu, w pierwszej serii Ashtanga jogi dosyć wcześnie: Ardha Baddha Padmottanasana na lewą stronę nadal wymaga u mnie szczególnej uwagi każdego dnia.

Tyle lat jestem w stanie wejść do padmasany ... a ta Ardha Baddha Padmottanasana na lewą stronę  bierze mnie z zaskoczenia i stawia do pionu;-)

 Podobnież moja lewa strona jest "gorsza", ja wolę myśleć, że po prostu domaga się ode mnie trochę więcej uwagi;-) Przez jakiś czas miałam wrażenie, że mogę przepłynąć przez tę asanę, ale Ashtanga jest czasem bezlitosna i uczy pokory ;-) 
 
Później jest już normalnie, mój staw biodrowy bardziej się rozgrzewa, przechodzę przez ABP Paschimottansana i serię Marichi. Dopiero przy Garbha Pindasana znów może nastąpić zacięcie. Staram się obserwować ciało, praktykować w pełnej świadomości tego momentu, tej chwili, bez odnoszenia się do tego jak było wczoraj i jak bym chciała żeby było jutro. Rozluźniam się, poddaję oddechowi, ręce same przechodzą. Lub nie!:-) Przestałam używać wody, chcę akceptować stan ciała i ducha takim, jaki jest.


----------------------
Padmasana (lotos) jest asaną wymagającą dużego zakresu ruchu stawu biodrowego. Przy małym zakresie ruchu stawu biodrowego i jednoczesnych gwałtownych próbach wejścia do padmasany rotacja z bioder jest przenoszona na staw kolanowy (przeznaczony do zginania i prostowania a nie do rotacji). Staw kolanowy jest zazwyczaj słabszy niż biodrowy i w związku z tym łatwiej ulega kontuzji.

Okolice stawu biodrowego gromadzą wiele emocji i uczuć, pragnień. Praca na zwiększeniem zakresu ruchu stawu biodrowego może wiązać się z efektami na poziomie energetycznym i emocjonalnym, takimi jak zmiany nastroju czy nawet wybuch płaczu. Joga usuwa nie tylko blokady ciała fizycznego, ale także emocjonalnego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz