niedziela, 9 września 2012

joga to stan zawieszenia błądzących myśli

kiedy ktoś się mnie pyta co to właściwie jest joga  i czemu praktykuję to za każdym razem czuje się trochę zaskoczona, zbita z tropu....głównie dlatego gdyż jest to dla mnie osobiste pytanie, na które nadal (!) nie mam przygotowanej jednej, pełnej,  brzmiącej wzniośle i duchowo odpowiedzi;-) Czasem mnie uspokaja, czasem dodaje energii, czasem działa oczyszczająco na poziomie ciała i na poziomie emocjonalnym a czasami po prostu kojąco, a czasem....

Po drugie jak mam komuś powiedzieć czym jest joga? nawet jeśli powiem czym joga jest dla mnie w tym momencie to wcale nie oznacza, że tym samym będzie dla kogoś innego. Poza tym, w ciągu ostatnich kilku miesięcy moja praktyka jest inna niż była dwa lata temu czy cztery lata temu, nabiera innego charakteru i innego wymiaru. Nie oznacza to, że jest jakaś fajniejsza czy bardziej ważna niż była dawniej - jest po prostu inna. 

Jeśli ktoś szuka w jodze jakiejś specyficznej roli i funkcji to myślę, że ją znajdzie - jest przecież tyle rodzajów jogi, jest w czym wybierać i można dopasować styl i rodzaj do własnych preferencji i potrzeb.

Dla poszukujących definicji i dla zainteresowanych filozofią jogi, polecam Yoga Sutras Patandżalego, teksty, które od prawie dwóch tysięcy lat stanowią podstawę filozoficzną dla poszukujących wyższego stanu świadomości i wyzwolenia poprzez praktykę jogi.
Yoga Sutras sa napisane w sanskrycie, mają wiele tłumaczeń i,  ponieważ mają charakter aforyzmów dających ogromne pole i wolność interpretacji, są zazwyczaj publikowane z wyjaśnieniami. 


Yoga Sutra, Patandżali: 1.2 Joga to zawieszenie błądzących myśli.

1.2. yogah cittavrtti nirodhah w moim wolnym przekładzie to joga to zawieszenie błądzących myśli.  Bardzo podoba mi się interpretacja, która znalazłam w kilku źródłach. Wyobraź sobie powierzchnię tafli jeziora i wodę, w której odbijają się przedmioty. Jeśli wrzucimy do wody kamień to powierzchnia zostanie poruszona, pojawią się zakłócenia, drobne fale,  a odbicie przedmiotów zostanie zniekształcone. Jezioro to nasz umysł a drobne fale to błądzące myśli, które zniekształcają rzeczywistość. Joga, według Patandźalego,  ma na celu uspokojenie myśli i umożliwienie postrzegania rzeczywistości bez zakłóceń, czyli taką, jaką jest.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz